סובל ממחשבות אובססיביות? אולי הן לא רק מטרד אלא הגנה!

ד"ר רונית לזר 1 Comment on סובל ממחשבות אובססיביות? אולי הן לא רק מטרד אלא הגנה!
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

"המחשבות הללו הורגות אותי. הן באות מבלי שהזמנתי אותן, בלתי פוסקות, טורדניות. כל היום אני עסוקה בהן. אני מרגישה שהראש שלי מתפוצץ". כך היא פתחה את הפגישה. "אלו מחשבות?" לא הספקתי לסיים את השאלה. "על כל דבר כמעט" מיהרה להגיב. אך בעיקר על אסונות. אני אדם מוסרי אבל אני כל הזמן חרדה שאולי עשיתי משהו לא בסדר ואני אקבל עונש משמיים. ואז אני חושבת על כל העונשים שיכולים לקרות לי ל"ע, מחלה, תאונה. וזה רץ לי בראש. ניסיתי כל מיני טיפולים נגד חרדות ואובססיות ולא עזר לי. הלכתי לפסיכיאטר והוא נתן לי מרשם אבל אני פוחדת לקחת את התרופות. הפסיכיאטר אמר לי שאולי אני פוחדת להיפטר מהר מהאובססיות הללו ושלח אותי אליך".

מחשבות אובססיביות הן מחשבות , דימויים או רעיונות לא רצויים שפולשות למודעות ללא כוונה ורצון בצורה טורדנית. מחשבות אלו עשויות להיות מאד עקשניות , משתקות ומעוררות באדם חרדה. פעמים מתלוות להן התנהגויות טקסיות כפייתיות שבאמצעותן האדם מנסה להרגיע עצמו ללא הצלחה ומה שמתפתח לא פעם מעגל של מחשבות אובססיביות, חרדה, כפייתיות וחוזר חלילה.
הטיפולים המקובלים היום הם שילוב של טיפול קוגנטיבי-התנהגותי עם טיפול תרופתי ממשפחת הSSRI שמטרתם להפחית את האובססיות, הכפייתיות והחרדה שמתלווה.
עם זאת, ישנם פעמים בהם האדם באופן לא מודע אינו מוכן מהר להפטר מהן ולכן הוא יעשה הכל בצורה לא מודעת ולא מכוונת כדי שהן לא יפוגו, החל מלשכוח או אף לא לקחת תרופה, להישמט מהוראות הטיפול הקוגנטיבי וכד', .

במצבים אלו המאבק להיפטר מהאובססיות כמעט אבוד מראש כי לאובססיות אלו יש תפקיד מאד חשוב ואף קריטי בחיי הנפש של האדם.

"בתחילה מאד נעלבתי מדברי הפסיכיאטר אך הוא הסביר לי שאין מדובר בכוונה מודעת אלא שאולי יש לי סיבות פנימיות שבגינן לא פשוט לי להיות בלי כל האובססיה"

עם כניסתנו לעומק הטיפול , הגענו להבנה כי האובססיות שלה הן לא רק מטרד וסיבה לחרדה אלא באופן פרדוקסלי הן מהוות הגנה מפני חרדות עמוקות, פנימיות ואיומות יותר. חרדות ראשוניות ומוקדמות בהן חרדת התפרקות, חרדת נטישה, חרדת אובדן. ללא המחשבות שמעסיקות אותה ללא הרף, היא חשה עצמה כמי שנופלת לתהום, שאין משהו פנימי שמחזיק אותה, שמייצב אותה והעיסוק הבלתי פוסק באותן מחשבות העניק לה תחושה מזויפת אך הכרחית של יציבות פנימית רגעית וחולפת . כפי שאמר פעם הפילוסוף הצרפתי דקארט "אני חושב, משמע אני קיים" . כמובן שמחשבות אלו לא היו בעלי יכולת חשיבה אלא טורדניות אך נתנו תחושת אשליה של קיום. "אני קיימת". בטחון מזויף, יציבות לא אמתית אך הכרחית לה כדי לשרוד את החרדה העמוקה יותר של התפרקות פנימית.
כמובן שהעבודה הטיפולית שלנו היתה לא איך להיפטר מהר מהאובססיות אלא איך להכיל את החרדות העמוקות של התפרקות, חרדת נטישה, חרדת האובדן ועוד ובד בבד לבנות תחושת החזקה פנימית , יציבות ובטחון אמיתי .

*******************************************
ד"ר רונית לזר, עו"ס קלינית. מטפלת במבוגרים וילדים -טיפול נפשי, זוגי והדרכת הורים. קליניקה באלעד ובירושלים. מרצה במכללה החרדית מבח"ר , חברת סגל האקדמי של אוניברסיטת חיפה
להתקשרות [email protected] 052-6346334



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    דברים אמתיים נכונים ומדויקים
    תודה על העלאת הנושא על סדר היום